شیرین بیان

خواص شیرین بیان:

این یک گیاه چندساله است که خود رو است و کمتر کشت می شود، بومی منطقه مدیترانه و مرکزی و جنوب غربی آسیا است. تا 1 متر ارتفاع رشد میکند، دارای برگ به شکل پر 7-15 است که (3-6) سانتی متر طول، و 9-17 برگچه دارد. گل 0.8-1.2 سانتی متر طول، بنفش کم رنگ سفید به آبی، در یک گل آذین تشکیل می شود. میوه غلاف مستطیلی، به طول 2-3 سانتی متر شامل چند دانه است و ریشه از نوع stoloniferous است. شیرین بیان یک گیاه مقاوم است که در آفتاب کامل و یا سایه جزئی رشد می کند و خاک غنی، مرطوب  را ترجیح می دهد.

شیرین بیان عمدتا به عنوان طعم دهنده در بسیاری از کشورها استفاده می شود .از آن در درمان بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی به مصر باستان باز می گردد. بخش اصلی مورد استفاده این گیاه در طب ریشه است. این ریشه یک  تسکین دهنده و ملین خفیف است، دارای اثر تسکین دهنده برای ناراحتی مخاطی است. در آیورودا استفاد از ریشه آن در درمان سرفه، سرماخوردگی، و سایر ناراحتی برونشیال سودمند نامیده شده است.

ترکیبات:

بوی ریشه شیرین بیان از ترکیبات پیچیده و متغیری است ، که آنتول جزء آن است. ترکیبات بسیاری در شیرین بیان وجود دارد، اما فعال ترین گلیسیریزین است. ریشه، به خصوص پوست ریشه، حاوی حدود 4٪ گلیسیریزین نمک اسید glycyrrhizinic با ، پتاسیم یا کلسیم  است. بیشتر شیرینی شیرین بیان از گلیسیریزین است که طعم شیرین آن، 30-50 برابر شیرینی شکر است. شیرینی متفاوت  تر از قند دارد، احتمال ترش شدن مزه آن کمتر است و مدت طولانی تر می ماند. عمل آن شبیه به هورمون های تولید شده در قشر آدرنال است، به خصوص desoxycorticosterone) DOCA) است. گلیسیریزین در کبد به اسید glycyrrhetinic تغییر می کند.هر دو ترکیب فعال شدن اینترفرون ، و به طور طبیعی تولید ترکیب ضد ویروسی را افزایش می دهند. هنگامی که اینترفرون فعال می شود، سلول های سفید خون سلول کشنده T.cells  را برای کمک به مبارزه با ویروس سرما و تب خال فعال می کنند. برخی از اثرات ضد باکتری که به نمایش می گذارند بیشتر به فلاونوئیدها ی حاوی از گلیسیریزین است. ترکیبات دیگر موجود در آن ساپونین ها، کومارین ها، استرول ها، کولین، تری ترپنوئید ها، لیگنینها ، اسیدهای آمینه از جمله آسپاراژین، بیوتین، اسید فولیک، اینوزیتول، لسیتین، مواد استروژن، اسید پانتوتنیک، پارا آمینو بنزوئیک اسید، فسفر، ترپن ها pentacyclic، پروتئین، قند، رنگ زرد، و ویتامین های B1، B2، B3، B6 و E. شاید این دلیلی برای طیف گسترده ای از اثرات شیرین بیان بر روی بدن است. شیرین بیان تنها حاوی مقادیر کمی از روغن های ضروری برای بدن شامل کتون بی سایکلیک منوترپنوئد    (fenchone، thujone) و کومارین ها ( umbelliferone،herniarin )هستند.

glabrene isoflavene و glabridin isoflavane، فیتواستروژن موجود در ریشه شیرین بیان هستند.

 

دو نوع شیرین بیان وجود دارد : شیرین بیان  "استاندارد"و شیرین بیان ( de-glycyrrhizinated (DGL که هر کدام  برای شرایط متفاوت مناسب است. هنگامی که گلیسیریزین از شیرین بیان برداشته شود، محصول شیرین بیان deglycyrrhizinated یا DGL نامیده می شود. این محصول به خصوص در درمان زخم های دستگاه گوارش به دلیل فلاونوئیدها، بدون گلیسیریزین مفید است. برای عفونت های تنفسی، سندرم خستگی مزمن و یا هرپس (موضعی)، شیرین بیان حاوی گلیسیریزین استاندارد استفاده شود.

در بررسی های آزمایشی فلاونوئیدها موجب کشتن هلیکوباکتر پیلوری، باکتری مسبب زخم و التهاب در معده  و علاوه بر آن درمان زخم  در امتداد دستگاه گوارش، از جمله دهان می شوند . شیرین بیان ممکن است برای عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی، التهاب در ورم مفاصل، اختلالات قاعدگی و یائسگی، تبخال، اگزما و پسوریازیس، اختلالات آلرژیک، آسم، خستگی مزمن، افسردگی به علت عدم تعادل هورمونی، آمفیزم، و هیپوگلیسمی استفاده شود.

همچنین شیرین بیان پودر شده توسط طب آیورودا به عنوان یک دارویی عالی برای اسید  معده در نظر گرفته شده است، و آزمون های بالینی ثابت کرد برای  تسکین درد، ناراحتی و سایر علایم ناشی از ماده اسید معده  مناسب است. علاوه بر این، یک گلیکوزید فلاونوئید در آن  شناسایی شده است دارای liquiritigenin aglycon است و خود به خود زمانی که ریشه خشک شد تشکیل می شود که مسئول اثر ضد اسپاسم  شیرین بیان است.. شیرین بیان همچنین برای اثرات ضد التهابی و ضد حساسیت مناسب شناخته شده است. این به خاطر اثر آن در غدد آدرنال که مسئول تولید کورتیزول،( کورتیکواستروئید طبیعی بدن )است. گلیسیریزین باعث تولید پروستاگلاندین، (جزء دیگری که از فرآیند التهابی جلوگیری می کند) می شود.

دوز مصرفی :

 پودر ریشه شیرین بیان را می توان 5-6 گرم در روز استفاده می شود. عصاره های تغلیظ شده می تواند 250-500 میلی گرم سه بار در روز استفاده می شود.در روش دیگر، چای  آن را می توان با جوشاندن 1/2 مثقال ریشه در 1 پاینت آب برای پانزده دقیقه،  آماده و دو تا سه فنجان در روز مصرف کرد. چای شیرین بیان مزه شیرین و لذت بخش داشته و نیاز اضافه کردن  قند ندارد. ریشه ممکن است 2 یا 3 مورد استفاده مجدد قرار گیرد.  ریشه شیرین بیان، به ویژه شیرین بیان deglycyrrhized، می تواند یک درمان کمکی مفید به درمان با آنتی بیوتیک به دلیل تسریع بهبود زخم ها و معده به حساب آورد.

گلیسیریزین با تحریک تولید کورتیزول  وقتی که به اندازه کافی وجود ندارد و یا تجزیه کورتیزول زیاد است دارای خاصیت adapto-genic( وقف دهنده) است. به این دلیل، شیرین بیان پس از قطع تجویز کورتیکواستروئیدها برای افزایش تولید طبیعی کورتیزول مفید است. یکی دیگر از اثرات آداپتوژن شیرین بیان استروژن است. شیرین بیان خواص استروژنی ملایم شبیه به فیتواستروژن را نشان می دهد. این توانایی به افزایش تولید استروژن و تداخل با تأثیر استروژن بیش از اندازه، به ویژه از منابع خارجی می انجامد. تصور می شود مسئول اثرات شبه استروژنی ترکیبات فلاونوئیدی  هستند.به همین خاطر شیرین بیان در کنترل چرخه قاعدگی و در رفع PMS و علائم یائسگی مفید است.

عوارض:

یکی از اشکالات از شیرین بیان ایجاد ادم (احتباس مایعات) محیطی به واسطه احتباس سدیم با از دست دادن پتاسیم است، که هنگامی که مصرف شیرین بیان را متوقف کنید برطرف می شود. که می تواند فشار خون بالا ایجاد کند. اما برای افراد مبتلا به بیماری آدیسون، این دقیقا همان اثر مورد نیاز است. در بیماری آدیسون، در بدن جمع آوری سدیم و ترویج از دست دادن آب منجر به عدم تعادل جدی سدیم، پتاسیم، و دیگر مواد معدنی و آب  میشود.

مصرف طولانی مدت (بیش از دو تا سه هفته) محصولات حاوی بیش از 1 گرم گلیسیریزین، به عنوان مثال، مقدار موجود در حدود 10 گرم از ریشه، روزانه برای ایجاد این عوارض الزامی است. مصرف 7 گرم شیرین بیان، که حاوی حدودا 500 میلی گرم گلیسیریزین، در روز به مدت هفت روز، به کاهش سطح تستوسترون سرمی در مردان سالم با مسدود کردن آنزیم های مورد نیاز برای سنتز تستوسترون منجر می شود.

به عنوان یک نتیجه از این عوارض جانبی، مصرف طولانی مدت سطوح بالایی از گلیسیریزین فقط اگر توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی واجد شرایط تجویز شده باید انجام شود. مصرف مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات برای افزایش مصرف پتاسیم برای کمک به کاهش احتمال عوارض جانبی توصیه می شود.

 شیرین بیان در زنان باردار و همچنین در افراد مبتلا به اختلالات کبد و کلیه منع مصرف دارد.

 با مصرف عصاره شیرین بیان “de-glycyrrhizinated” این عوارض جانبی ایجاد نمی شود چرا که هیچ گلیسیریزین در آنها وجود دارد.

منابع:

http://www.medindia.net/alternativemedicine/liquorice.asp

 

"Glycyrrhiza glabra information from NPGS/GRIN". www.ars-grin.gov. Retrieved 6 March 2008.

licorice. Merriam-Webster's Medical Dictionary, © 2007 Merriam-Webster, Inc.

γλυκύρριζα, Henry George Liddell, Robert Scott, A Greek-English Lexicon, on Perseus

γλυκύς, Henry George Liddell, Robert Scott, A Greek-English Lexicon, on Perseus

ῥίζα, Henry George Liddell, Robert Scott, A Greek-English Lexicon, on Perseus<

liquorice, on Oxford Dictionaries

google books Maud Grieve, Manya Marshall - A modern herbal: the medicinal, culinary, cosmetic and economic properties, cultivation and folk-lore of herbs, grasses, fungi, shrubs, & trees with all their modern scientific uses, Volume 2 Dover Publications, 1982 & Pharmacist's Guide to Medicinal Herbs Arthur M. Presser Smart Publications, 1 Apr 2001 2012-05-19

Huxley, A., ed. (1992). New RHS Dictionary of Gardening. ISBN 0-333-47494-5

Brown, D., ed. (1995). "The RHS encyclopedia of herbs and their uses". ISBN 1-4053-0059-0

 


نظرات شما عزیزان:

بهاره
ساعت22:31---15 مهر 1393
سلام ،مطالبت خیلی جالبن.....

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 12 مهر 1393برچسب:, | 16:9 | نویسنده : مبینا عباسی (کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی) |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.
 <-PostRate-> <-PostRateCount->